11 marraskuuta, 2018

Suomessa on aloitettu kantoraketin kehittäminen


SpaceX Kestrel -rakettimoottori testauksessa.


Aalto-yliopiston opiskelijat ovat tammikuusta alkaen kehittäneet rakettiteknologiaa. Kehitystyö keskittyy rakettimoottorin hybriditeknologiaan, mutta työn sivutuotteena syntyy myös kantoraketin runko.
”Ensimmäisessä vaiheessa kehitämme hyvin pientä rakettia, jossa keskitymme moottoriin ja raketti tulee sivutuotteena. Raketti painaa noin 1 kilogramman, sen korkeus 60-70 senttimetriä ja halkaisija on viisi senttimetriä”, opiskelijaprojektin vetäjä Perttu Yli-Opas kertoo.

 Hybridirakettimoottorin hapettimena toimii nestemäinen ilokaasu ja polttoaineena opiskelijaryhmän oma sekoitus parafiinia, grafiittia ja pe-muovia.
Hybridirakettimoottorin hapettimena toimii nestemäinen ilokaasu ja polttoaineena opiskelijaryhmän oma sekoitus parafiinia, grafiittia ja pe-muovia.

Ensimmäiset testilennot tehtäneen jo joulukuussa, tosin kaupan hyllyltä saatavalla moottorilla. Tämän jälkeen tammikuussa on määrä testata Otaniemessä rakennettua rakettimoottoria. Ensimmäisillä testilennoilla tavoitellaan 200-300 metrin korkeutta. 
Lopputalveen ajoittavassa kolmannessa testilaukaisussa tavoitellaan jo 4,5 kilometrin korkeutta. Onnistuessaan se olisi Suomen ennätys itsetehdyllä rakettimoottorilla. 
Yli-Opas arvioi, että kyseessä olisi maailmanennätys alle kilogramman raketille.
Seuraava tavoite on laukaista raketti yläilmakehään.

Ei kommentteja: